Julkisiin liityntäpisteisiin, kuten Tammisaaren
rautatieasemalle, tulisi saada kunnolliset pyöräparkit. Tällä tarkoitan
helppokäyttöisiä kiinteitä pisteitä, joihin pyörän voi lukita turvallisesti. Tilaa
tulisi myös olla riittävästi. Esimerkkejä voi hakea helposti Keski-Euroopasta,
jossa käytäntö on enemmän sääntö kuin poikkeus. Ymmärrän, ettei 20 000 pyörän
parkkikeskuksen rakentaminen ole järkevää, mutta ehkä 100 aluksi? Pyöriä myös
mahtuu samalle alueelle enemmän kuin autoja parkkiin.
Fiksataan julkisen liikenteen aikatauluja. Jos haluat käydä harrastuksissa tai kavereita katsomassa toisessa keskuksessa, tarvitset käytännössä auton. Käyttäjiä saadaan lisää sillä, että matkojen ajankohdat sovitetaan ihmisten oikeisiin tarpeisiin.
Fiskarsissa toimii kimppakyytijärjestelmä erittäin hyvin ja spontaanisti. Tätä tulisi levittää myös muihin yhteisöihin. Parempi mennä kaksin yhdellä autolla kuin yksin omalla. Tämä paitsi ylläpitää sosiaalista kanssakäymistä, säästää myös rahaa. Ympäristöystävällisyys tulee vielä extrabonuksena!
Julkinen, jaettu ja kevyt liikenne ovat parempi vaihtoehto ympäristön ja lompakon kannalta. Pyörällä tai kävellen liikkuminen kohottaa lisäksi kuntoa, ja tätä tulisi mahdollisuuksien mukaan suosia. Olisiko aika siirtyä työsuhdeautoista työsuhdepyöriin, kuten monissa yrityksissä on jo muualla tehty? Tämä olisi paitsi yritykselle edullisempaa, myös mahdollista nykyistä useammalle työntekijälle.
Fiksataan julkisen liikenteen aikatauluja. Jos haluat käydä harrastuksissa tai kavereita katsomassa toisessa keskuksessa, tarvitset käytännössä auton. Käyttäjiä saadaan lisää sillä, että matkojen ajankohdat sovitetaan ihmisten oikeisiin tarpeisiin.
Fiskarsissa toimii kimppakyytijärjestelmä erittäin hyvin ja spontaanisti. Tätä tulisi levittää myös muihin yhteisöihin. Parempi mennä kaksin yhdellä autolla kuin yksin omalla. Tämä paitsi ylläpitää sosiaalista kanssakäymistä, säästää myös rahaa. Ympäristöystävällisyys tulee vielä extrabonuksena!
Julkinen, jaettu ja kevyt liikenne ovat parempi vaihtoehto ympäristön ja lompakon kannalta. Pyörällä tai kävellen liikkuminen kohottaa lisäksi kuntoa, ja tätä tulisi mahdollisuuksien mukaan suosia. Olisiko aika siirtyä työsuhdeautoista työsuhdepyöriin, kuten monissa yrityksissä on jo muualla tehty? Tämä olisi paitsi yritykselle edullisempaa, myös mahdollista nykyistä useammalle työntekijälle.
Raaseporin on aika tarkastella tilannetta avoimesti myös
tästä näkökulmasta. Mikäli sinulla on ehdotuksia tilanteen parantamiseksi,
laita ihmeessä viestiä!
Olen kulkenut puolitoista vuotta bussilla töihin. Asia, joka minua ihmetyttää on, että pysäkeillä ei ole bussien aikatauluja. Tämä ei ainakaan edistä helppoa julkisen liikenteen käyttöä. Myös monet turistit ovat huomauttaneet asiasta.
VastaaPoistaRon, ERITTÄIN hyvä pointti. Taitaa olla ainoot paikat suurin piirtein Fiskarsin kioskin seinällä ja asemalla Karjaalla (ja T:saaressa?). Eikä luulisi olevan liian kallista.
VastaaPoistaHienoa, että ajat tätä liikkumisasiaa. Minusta Y-juna voisi tulla Pohjankuruun, ei luulisi olevan teknisesti mahdotonta. Fillarilla ja kävellenkin olisi kohtuullinen matka mm. Fiskarsiin (jonka näkökulmasta tulee asioita katsottua). Hyötyä paikallisille ja matkailijoille.
VastaaPoistaHei Lea,
PoistaKiitos viestistä! Y-juna Pohjankuruun olisi kieltämättä mielenkiintoinen kokeilu, ja todennäköisesti kasvattaisi liikennettä Karjaan asemalla myös. Hyvä idea!