Pienyrittäjällä on usein valtava
tieto- ja osaamispankki oman erikoisalansa suhteen. Mitä taas tulee
tukipalveluihin, kuten lakiasioihin, ne on joko hoidettava itse,
jätettävä tekemättä tai turvauduttava ammattilaisiin. Usein
viimeksi mainittu ei ole mahdollista korkeiden kustannusten vuoksi.
Erityisen haavoittuvainen
pienyrittäjä on silloin, kun hänestä pyritään hyötymään lain
harmaalla alueella. Esimerkiksi epäeettisesti markkinoidut
nettihakemistopalvelut eivät juurikaan hyödytä ketään. Niiden
perusteettomista laskuista eroon pääseminen puolestaan vaatii
metsästyskoiran sitkeyttä ja karhun rohkeutta. Usein
pienyrittäjät eivät jaksa pitkää taistelua, vaan maksavat mitä
pyydetään ja pyrkivät unohtamaan asian. Tiedän itsekin näitä
tapauksia.
Lailliset perintätoimistot taas
saattavat vaatia pienyrittäjiltä satojen eurojen maksuja
perintäkirjeen lähettämisestä, jos hänen laskunsa maksaminen on
viivästynyt. Tässä ei ole mitään kohtuullista.
Vastaavissa
tapauksissa kuluttajan asema on huomattavasti vahvempi. Hänen
tukenaan ovat kuluttajansuoja, kuluttajaneuvonta ja viime kädessä
kuluttaja-asiamies. Myös pienyrittäjillä tulisi olla parempi suoja
epäoikeudenmukaisen toiminnan varalta. On järjetöntä niputtaa
kaikki yritykset saman kategoriaan, kun todellisuudessa yhden miehen
yritys on resursseiltaan lähempänä kuluttajaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti