On hienoa, että Suomen Yrittäjiltä tuli laaja tavoiteohjelma
seuraavalle hallituskaudelle. Yleisellä tasolla olen monesta asiasta
samaa mieltä. Esimerkiksi pyrkimys helpottaa pienten yrittäjien asemaa
”pienet ensin” –ajattelulla, yleinen hallinnon selkeyttäminen ja
rakenteiden yksinkertaistaminen ovat erittäin tervetulleita tavoitteita.
SY:n jäsenenä ja ehdokkaana en kuitenkaan ole kaikin osin tyytyväinen
ohjelmaan. Kritiikkini kohdistuu kolmeen asiaan:
1. Laajemman näkökulman puute
2. Konkretian puuttuminen monessa kohdassa
3. Joidenkin asioiden tuominen esiin tarkoitushakuisesti
Laajemman
näkökulman puutteella tarkoitan sitä, että tavoiteohjelmassa on otettu
huomioon vain yrittäjien näkökulma. Tämä on sinänsä ymmärrettävää, koska
kyse on nimenomaan yrittäjien edunvalvontaorganisaatiosta. Yhteiskunta
on kuitenkin kokonaisuus, jossa yhteistyöllä on keskeinen merkitys;
tavoitteet olisi huomattavasti helpompi saada läpi, mikäli niissä
huomioitaisiin paremmin myös työntekijät. Mitä hyötyä uudistuksesta
olisi muille kuin yrittäjille? Esimerkiksi perhevapaiden uudistuksella
on sekä työntekijää että työnantajaa hyödyttäviä mahdollisuuksia:
kustannusten tasaamisella kannustettaisiin monella alalla työntekijän
palkkaamista osaamisen, ei vanhempainvapaan kustannusten pelon
perusteella.
Kun puhutaan tavoiteohjelmasta, näin ehdokkaana olisi
hienoa saada käyttöönsä konkreettisia ehdotuksia. Yksittäinen esimerkki
tekstistä: ”On houkuteltava Suomeen työvoimaa muista maista.” Miten
tämä käytännössä tehtäisiin, jää hämärän peittoon. Konkretiaa toisi
esimerkiksi seuraava: ”Ulkomaalaisen, Suomessa koulutusohjelmasta
valmistuneen työnhakulupaa tulee pidentää 12 kuukauteen, jotta
varmistetaan hänen todellinen mahdollisuutensa työllistyä Suomessa.”
Twiitissäni
ihmettelin Perustulon puuttumista tekstistä: tämä olisi yksi parhaita
keinoja tukea freelancer- ja yksinyrittäjiä sekä yrittäjän uraa
aloittavia. Sain asiasta yksityisviestin, jossa ohjelman kerrotaan kyllä
sivuavan perustuloa kohdassa "on myös sovitettava nykyistä rohkeammin
yhteen sosiaaliturvaa ja palkkaa”, mutta tekstissä ei lainkaan ilmene,
kuinka tätä tulisi käytännössä edistää. Hienoa, että perustulo on
ainakin vaihtoehto!
Tekstissä on myös jonkin verran
tarkoitushakuisuutta. Esimerkiksi lause ”Julkiset menot ovat paisuneet
kymmenessä vuodessa kestämättömälle lähes 60 prosentin tasolle suhteessa
bruttokansantuotteeseen.” on sen verran monimutkainen, että
taloustoimittajatkin menevät vipuun. Se saattaa luoda väärän kuvan
julkisen sektorin koosta, joka ei siis ole 60%, vaan noin 20%
bruttokansantuotteesta.* Yksityisen sektorin menot suhteessa
bruttokansantuotteeseen ovat yli kolminkertaiset julkiseen sektoriin
nähden. Julkisten menojen kasvu johtuu pääasiassa kahdesta asiasta:
bruttokansantuotteen dramaattisesta putoamisesta vuonna 2009, sekä
talousongelmia seuranneista sosiaali- ja terveysmenojen kasvusta,
esimerkiksi esimerkiksi työttömyyskorvauksista. Negatiiviset mielikuvat
eivät helpota ratkaisujen löytämistä; tärkeintä olisi saada yksityinen
sektori jaloilleen. Se laskisi samalla myös edellä mainittua
indikaattoria bruttokansantuotteen nousun ja pienempien suosiaali- ja
terveysmenojen myötä.
Tätä kritiikkiä ei tule ottaa ohjelman
lyttäyksenä, päinvastoin. On hienoa että ajatuksia nostetaan julkiseen
keskusteluun ja hiotaan paremmiksi. Esimerkiksi monet ohjelman mietteet
cleantechistä, energiatehokkuudesta ja kasvuyrittäjyydestä ovat erittäin
kannatettavia. Nousevan ympäristötietoisuuden myötä cleantech on suuri
mahdollisuus Suomen teollisuudelle, ja energiatehokkuus vähentää
energian tuontia ja pienentää yritysten kuluja. Globaalissa ja
digitalisoituvassa maailmassa yritysten nopea kasvu on mahdollista,
mutta siihen on uskallettava panostaa. Haasteet on käännettävä
mahdollisuuksiksi.
Toivon, että tämä herättää ajatuksia paitsi
yrittäjien edunvalvonnassa, myös liittojen puolella. Entä jos
yhdistäisimme voimamme, ja keksisimme näin aluksi yhden asian, jota sekä
yrittäjät että työntekijät voisivat ajaa? Suomi nousee yhdessä, tai se
ei nouse lainkaan.
*lisää tietoa julkisen ja yksityisen sektorin BKT-osuuksista: http://tietotrenditblogi.stat.fi/mag/article/51/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti